در دوران حکومت مروانیان و عباسیان به دلیل سخت گیری بسیار آنان نسبت به شیعیان، ائمه معصومین و پیروان آنها و نوادگانشان به اماکن مختلفی به جهت دور ماندن از اذیت و آزار آنها مهاجرت می کردند. بعضیاز انها به ایران آمده اند که یک مورد از آن ها امامزاده حسن است که مرقد فعلی اش درشهر تهران است که در پایین به توضیح درباره ی آن می پردازیم:
امامزاده حسن زمانی که به ایران آمد فرزند خود را که شاهزاده محمد نام داشت را نیز همراه خود آورده بود. به در خانه ی شخصی که سرافراز نام داشت رفت تا برای پسر خود طلب نان کند. همچنین از وی وسایل باغبانی نیز طلب کرد.
 سرافراز به داخل خانه رفت و موضوع را پدر در میان گذاشت. پدر وی گفت که سرافراز برود و او خودش نان را می برد. سر افراز رفت و زمین خودش را سرسبز و خرم دید. پدر فهمید که این دو تن از اولاد علی هستند و آنها را کشت.
بعدها مرقد وی ساخته شد و بعنوان زیارتگاهی متبرک مورد احترام مردم قرار گرفت. مکان فعلی این امامزاده در بین پل امامزاده معصوم و سه راه آذری قرار دارد.
نسل امامزاده حسن به امام حسن مجتبی بر می گردد و نسبت وی با حضرت عبدالعظیم حسنی این است که پسر عموی یکدیگر می باشند. مرقد مطهر این امامزاده دارای صحن، گنبد و بارگاه می باشد.
ایران ماوا مرکزی مطمئن برای اجاره سوئیت در تهران
رواقی نیز در این حرم است که در بین آن و حرم مطهر یک در خاتم کاری شده نصب است که بر روی آن نسبت امامزاده حسن با امام دوم شیعیان یعنی امام حسن نوشته شده است. تاریخ ساخت این در سال 1276 هجری قمری می باشد. گنبد این حرم زمینه ای مشکی رنگ دارد که بر روی آن کاشی هایی با رنگ های آبی فیروزه ای و سفید تزیین داده شده است. کتیبه ای که دور گنبد را پوشیده است مربوط به دوره ی ناصر الدین شاه می شود که البته روی آن مشتمل بر آیات قرآنی است.
 آینه کاری های داخل حرم نیز به دست شخصی به نام محمدرضا نوید به انجام رسیده است که این کار به سال 1358 هجری صورت گرفته است. از دیگر آثار فتحعلی شاه که در این حرم می توان مشاهده نمود صندوق چوبی است که مشتمل بر کتیبه ای به خط نستعلیق با مضمون صلوات بر چهارده معصوم و برخی اشعار می باشد.
امامزاده حسن در زمان عبدالملک مروان به ایران مهاجرت نمود و دلیل آن هم همانطور که گفته شد سختگیری بنی امیه به اهل بیت و پیروان ایشان بود. منطقه ای که آن زمان امامزاده حسن در آن کشته شد قریه ای به نام جی اولیا بود. این قریه که از ولایات ری بود بعدها به عنوان یکی از زیارتگاه های شیعیان در آمد.
از آن زمان تا به کنون تغییرات زیادی در این منطقه به وجود آمده است. مرقد این حضرت اکنون مورد اجرای طرح عمرانی است. قرار است که دو شبستان بزرگ هر یک به وسعت 1000 متر در دو طرف بقعه احداث شود.
 پس از دفن شدن امامزاده حسن در همین منطقه هسته ای برای بوجود آمدن مناطق مسی در منطقه شکل گرفت و مردم از مناطق مختلف برای زندگی به آنجا آمدند.
اجاره سوئیت در تهران با ایران ماوا

 

منبع: www.iranmavaa.ir